top of page

לוסיאן פרוייד | HOTEL BEDROOM

זהו ציורו המסקרן של לוסיאן פרוייד ( LUCIEN FREUD ), אחד מהבולטים שבציירי אירופה במאה ה 20 ושמו: ״HOTEL BEDROOM “ ( חדר בבית מלון ).

Hotel Badroom | פרשנות אמיר גבע

הציור פותח בפנינו צוהר לא רק לדרך ביטוי אמנותי של קשרים בין אמן רגיש ומוכשר לבין אשה שאהב אלא אף לאופיים של מערכות יחסים שיכולות היו להיווצר לעתים בין אמן כריזמטי לבין המודליסטיות שלו ונשים אחרות - באופן שבימינו אנו , ימי ה ME TOO היו מסתיימות ברעש ציבורי גדול ובאובדן הקריירה של האמן, יהא מוכשר ככל שיהיה - בעודה באיבה.

זהו ציור בצבעי שמן על בד וגודלו 80 ס"מ על 150 ס"מ והוא נוצר על ידי הצייר הבריטי - יהודי, נכדו של זיגמונד פרוייד הגדול, בשנת 1954 ומוצג כיום ב " ביוורברוק ארט גאלרי " שבעיר פרדריקטון , קנדה.

בציור מתוארת באופן אקספרסיבי - אשה שוכבת במיטה בתוך ים של סדינים צחורים שמכסים אותה עד כתפיה. ידה השמאלית נחה על לחייה השמאלית ומבטה מתפוגג ונגוז בחלל החדר. בקונטרסט מוחלט, עומד ממולה גבר ומתבונן בה. גופו אפל ומוצל. היא - לעומת זאת - מוארת בסיועה של השמש שאורה מבליח מבעד לחלון. החלונות של המבנה שברחוב ממול שקופים למראה. הגבר הוא לא אחר מאשר לוסיאן פרויד עצמו וזהו מעין דיוקן עצמי שלו , והאשה היא ליידי קארולין המילטון טמפל בלקווד , יורשת מבשלת הבירה המפורסמת של אירלנד - גינס - ( GUINNESS ׁׁ) - שהפכה בשנת 1953 לרעייתו השניה של פרוייד.

הציור נוצר אמנם בשנת 1954 , אך הוא מתאר מפגש אמיתי שהתקיים בין האמן השרמנטי ואוהב הנשים , לוסיאן פרוייד ובין היורשת העשירה , בחדר במלון LA LOUISIANE שברחוב דה סיין ברובע סנט ג'רמן דה פרה בפאריז.

המפגש עצמו היה בשנת 1952 , כשהיורשת הייתה עדיין רק מאהבת של האמן , בעודו נשוי לרעייתו הראשונה ואם שתי בנותיו הראשונות, קתלין אפסטיין, לה היה נשוי משנת 1948 , אך בגד בה ללא הרף עם מודליסטיות שישבו לפניו.

בית המלון עצמו נודע מאז שנות ה 30 של המאה שעברה כמקום מפגש רומנטי של בני העילית האינטלקטואלית ובנות זוגם .

בין השוהים במלון, מפעם לפעם ולאו דווקא עם רעייתם, היו: ארנסט המינגוויי, ז'ן פול סארטר, ג'ים מוריסון ( סולן להקת "הדלתות" האגדית שקבור בפאריז ), הנרי מילר , ז'ן פול בלמונדו ואפילו אליל הג'ז המפורסם- מיילס דייויס.

בציור - שנוצר שנתיים מאוחר יותר מהמפגש עצמו, הזוג כבר היה נשוי ולא באושר. בני הזוג שרצו מן הסתם לבלות יחדיו רחוק מהעולם החיצוני אינם נראים נהנים במיוחד. קרולין רועדת מקור על המיטה ופרוייד שניצב מעליה מופיע בנוכחות כהה וקודרת בתוך המראה של ארון הבגדים.

סימן מבשר רעות לחייהם המשותפים שאכן, הסתיימו בתוך זמן קצר, ניתן למצוא בכך שהזרת שלה נחה על שפתה וציפורניה קסוסות כאות למתח ועצבנות.

פרוייד היה אמן שנתון כל ימיו - לדחפיו ובשל כך הוא שאב רעיונות ליצירותיו מתוך יצריות שכיוונה את דרכו האמנותית, כמו את חייו האישיים. לאחר פרידתו של לוסיאן פרויד מרעייתו השניה הוא היה נחוש בדעתו שלא להינשא שוב לעולם, ותחת זאת פתח בגיל 32 , בקריירה מזהירה של צייר על בבריטניה , עטור פרסים וכבוד - ובמקביל בקריירת " פתיינות " שלא הייתה כדוגמתה בהיסטוריה של האמנות.

מסתבר כי הוא נערץ על ידי נשים , בעיקר צעירות , שנסחפו אחר הכריזמה שלו שלוותה ביכולת אינטלקטואלית מרשימה להפגין מלל מלטף ולשלב את חיזוריו המעודנים גם בנדיבות יתרה.

היצירה הזו שהצגתי בפניכם כאן נכללה במבחר שפרוייד בחר להציגו בביאנלה של ונציה אליה הוזמן כנציגה של בריטניה בשנת 1954 . היו מבקרים שכתבו כי זוהי " עבודה שטוחה " ואחד מהם כתב : " הגבר נראה כמו חור שחור שמאיים לשאוב את האור מתוך יתר הציור " - אך אני סבור שכך בדיוק ביקש הצייר בדרכו הגאונית לצייר :" זוגיות שטוחה ומידלדלת ".

פרויד הפך עד מהרה לאמן מצליח ולמאהב אולטימטיבי. הראשונה באהובותיו היתה סוזי בויט, סטודנטית שלו בבית הספר לאמנות "סלייד". הוא ניהל איתה קשר רומנטי סוער שנמשך ( תוך פסקי זמן מסויימים ) בין השנים 1957 ו 1970 וממנה נולדו לו 4 ילדים ( אחת מהם - סופרת ידועה ). הקשר עם הסטודנטית הצעירה לא מנע ממנו לנהל קשר מקביל עם קתרין מרגרט מקדם, מעצבת אופנה מפורסמת , שבין השנים : 1958 ו 1964 , ילדה לו 4 ילדים נוספים ( ושוב : אחת מהן נודעה כסופרת מוכרת ). כמעט במקביל הוא הכיר את ברנרדין קוברלי, מורה לאמנות חשובה בלונדון ויחד נולדו להם שתי בנות מדהימות , אסתר ובלה , בשנים 1961 ו 1963 - האחת היתה אף היא לסופרת מצליחה והשניה למעצבת אופנה. פרויד נודע כמומחה לתיאור הגוף הנשי בציוריו וייצג בעבודותיו את האקספרסיוניזם הבריטי במיטבו.

הוא נהג לצייר בעירום גם את בנות משפחתו - לרבות : נשותיו, פילגשיו, מאהבותיו ואפילו: שתיים מבנותיו. אחת מהן , אסתר פרויד , שנולדה בשנת 1963 והפכה לסופרת ולשחקנית תיאטרון בריטית חשובה סיפרה כי היא דיגמנה לאביה בעירום כשהיתה בת 16 בלבד ובכך שישבה מולו 7 שעות ביום במשך 4 חודשים, זכתה להכיר אותו טוב יותר מאשר בכל שאר ימי חייו.

לוסיאן הוסיף לחיות בסגנונו יוצא הדופן במשך שנים ארוכות ואט אט צבר פופולריות רבה יותר כאמן , תוך כדי שהתבגר בגילו - ובמקביל - היה גם למאהבן של נערות צעירות יותר ויותר.

הנשים המוכרות יותר מבין בנות זוגו החל משנות ה 70 ואת רובן ככולן צייר בעירום מלא היו : אן דאן, בתו של תעשיין קנדי גדול - אלכסי ויליאמס וין שהוא כינה אותה : " המוזה שלי ", הדוכסית דבורה מדבונשייר ( " האשה בעלת החולצה הלבנה " ) וסופי דה סטמפל , סטודנטית בת 19 שהיתה לפילגשו בשנת 1980 ( הוא היה אז בן 58 ) והקשר שלהם נמשך 10 שנים.

קודם לכן, הכיר ובילה עם אשת החברה הלונדונית הנחשבת, הקונטסה של סנט ג'רמן , ז'אקטה אליוט, שילדה לו בשנת 1971 את בנו , פרנסיס מיכאל אליוט. לאחר מכן , הכיר פרוייד את הסטודנטית לאמנות סליה פול שלימים הפכה בעצמה לציירת מפורסמת ולהם נולד בשנת 1984 בן בשם : פרנק פול.

חבר קרוב של פרויד העריך כי במהלך חייו קיים הצייר השרמנטי יחסי קירבה עם כ 500 נשים וכי הוליד כ 40 ילדים. 14 מהם הוכרו על ידי לוסיאן פרויד ונולדו לראשונה בנשותיו ול 7 נשים נוספות עמם קיים קשר.

אבל הרומן המפורסם ביותר, החריג ביותר והאחרון שלו היה ממש בשיא ימי הצלחתו האמנותית בשנת 2001 , לאחר שזכה באות הכבוד החשוב ביותר מהמלכה אליזבט. אז הוחלט להעמיד תערוכה רטרוספקטיבית של יצירותיו ב "טייט בריטיין" שתציג את המבחר הרחב ביותר של דיוקני העירום שיצר בכל הקריירה שלו .

במסגרת הכיסוי העיתונאי של התערוכה שעמדה להיפתח ביוני 2002 פירסם ה "סאנדיי אקספרס" של לונדון, כתבה על קשר אהבים סוער שהיה בין האמן שהיה אז בן 79 ובין עיתונאית מוכשרת של ה " סאנדיי טיימס " עצמו , צעירה בת 27 , בשם אמילי בירן ( EMILY BEARN ׂ) שסיפרה כי ההכרות עם האמן הנחשב קרתה כשהוזמנה לשמש כמודליסטית עבור פרויד.

לדבריה , כשהיתה מגיעה לסטודיו שלו המפורסם בשכונה היוקרתית של לונדון - הולנד פארק - היה מכבד אותה בכוס שמפנייה בטרם ישבה מולו ובהפסקות הוא התגלה גם כטבח מושלם ונהג להגיש לה מעדני לובסטר וצדפות. המפגש הוליד רומן בן שנתיים בין העיתונאית הצעירה ובין האמן שיכול היה להיות הסבא שלה.

הקשר האינטנסיבי גרם לה לבקש מעורך העיתון לצמצם את משרתה והיא הסתפקה באותה תקופה בכתיבת טור שבועי קטן ופינתה זמן לאהבתה החדשה. בסוף הדרך - היא זכתה בדירה נחשקת שקיבלה במתנה מהאמן הפתיין , בשווי של 500,000 ליש"ט - ואנחנו זכינו בדיוקן עירום מרהיב בגודל אמיתי שלה שהוצג באותה תערוכה רטרוספקטיבית של שנת 2002 ב "טייט בריטיין" .

מן הראוי לציין כי לוסיאן פרוייד סירב תמיד לצייר דיוקנאות של אנשים שלא נשאו חן בעיניו. הוא דחה הצעות מפתות לצייר את האפיפיור יוחנן פאולוס ה 2 ואפילו את הנסיכה דיאנה , ומניעיו נותרו שמורות עמו. לעומת זאת - הוא צייר בעירום שתי נשים בהריון מפורסמות - ג'רי הול ( שהיתה אז רעייתו של מיק ג'אגר ) וקיית מוס ( דוגמנית העל ) , שאמרה : לשמש מודליסטית לציור של לוסיאן פרויד זה מרגיש כמו : " להיות תפוח על עץ בגן העדן ".

בחודש מאי 2008 הוכר לוסיאן פרויד כאמן החי הכי יקר בעולם כשציור שערורייתי שלו בו דיגמנה עובדת מדינה שמנה במיוחד בעירום מלא, נמכר במכירה פומבית בכריסטיז' ניו יורק לאוליגרך הרוסי - בריטי רומן אברמוביץ' במחיר שיא של 33.6 מיליון דולר.

לוסיאן פרויד היה צייר פעיל עד גיל 85 ומת בשנת 2011 כשהוא בן 89. צייר ענק ? בהחלט .

מה דעתכם על אורח חייו ? ME TOO .

פאבלו פיקאסו היה מאהב חובב לידו.


bottom of page