top of page

פרידה קאלו ( FRIDA KAHLO )

זהו ציור מצמרר של דיוקן עצמי כואב ודואב של האמנית האהובה, פרידה קאלו ( FRIDA KAHLO ) משנת 1946 ושמו: EL VENADO HERIDO ( “ הצבי הפצוע ״ ).

פרידה קאלו היתה ציירת מקסיקנית שעבודותיה היו, רובן ככולן, בסגנון הנאיבי-פרימיטיביסטי, שאיפיין את הסוריאליזם המקומי. לימים, הותירה קאלו

השפעה ניכרת על האמנות הפמיניסטית ויוצרות חשובות כמו: ג׳ודי שיקאגו וג׳ורג׳יה או׳קפה - העידו על כך שעבודותיה סיפקו להן השראה ליצירתן.

פרידה קאלו חשה במשך רוב שנות חייה כחיה פצועה. קאלו נפגעה בילדותה ממחלת הפוליו שהותירה אותה נכה ולא היה די בכך,כשהיתה בת 18, נפגעה קשות בתאונת דרכים איומה כשחשמלית התנגשה באוטובוס שבו נסעה.בתאונה המחרידה הזו,התרסקה רגלה הימנית ואובחנו בה 11 שברים.במהלך חייה נאלצה קאלו לעבור סדרה ארוכה של ניתוחים שהיו כרוכים בסבל רב, אך רגלה מעולם לא נרפאה. בסופו של דבר בשנת 1953, כשהיתה בת 46, נאלצו הרופאים לקטוע את רגלה הימנית עד גובה הברך כתוצאה מסיבוכי גנגרנה ,אך שנה מאוחר יותר היא מתה.

בנוסף לכאבים הפיזיים שליוו אותה באופן קבוע,סבלה פרידה קאלו בשנות ה 40 גם רגשית ונפשית. ניסיונותיה הנואשים להיכנס להריון - עלו בתוהו וזוגיותה היצרית - המפורסמת- עם הצייר, המהפכן, דיאגו ריברה - שהיה מבוגר ממנה ב 20 שנה, היתה עתירת עליות ומורדות ומלאת בגידות ומשברים. שניים התגרשו בשנת 1939 לאחר 13 שנות נישואין וקאלו אמרה לא פעם: ״ שתי תאונות קשות התרחשו בחיי,תאונת הדרכים והאהבה הגדולה שלי לדייגו ריברה״. בשנת 1940 נוסף לקאלו כאב רגשי נוסף ,כאשר ידיד המשפחה הקרוב, המהפכן האידיאליסט הרוסי-יהודי, לאון טרוצקי, שחי אז במקסיקו סיטי ,כפליט, נרצח על ידי מתנקש שנשלח על ידי סטאלין.

בצר לה, החלה פרידה קאלו לגלות עניין רב במיסטיקה של האמונות העתיקות של מרכז אמריקה וציוריה באמצע שנות ה 40,החלו לבטא הטמעה מעניינת בין האמונות האצטקיות העתיקות למסורת המקסיקנית בת ימיה.אין ספק כי תיאור בבואת פניה של קאלו במרום צווארו של צבי גדול שגופו משופד בחיצים מהווה ניסיון אמנותי אמיץ של פרידה קאלו להביע את כאביה וסבלה כתוצאה מפציעתה הקשה,הן הגופנית והן הנפשית. בתחתית הציור רשמה פרידה קאלו: ״ CARMA “ ( “ קארמה ״ ),כרמז לאותן אמונות מיסטיות עתיקות. מסתבר כי בתרבות האצטקית הקדומה, היה מקובל לסמל את אברי הגוף האנושיים בדרך של ייצוגן באמצעות חיות הבר השונות. הצבי הוא בעל החיים שמייצג בתרבות הזו את רגליו של האדם ! הציור המיוחד במינו הזה של פרידה קאלו, נוצר כאמור בשנת 1946 ( כשהיתה בת 39 ) . זהו ציור בצבעי שמן על גבי מזוניט ( לוח סיבית ) וגודלו : 30 על 23 ס״מ. הציור הינו בבעלות האספנית הפרטית הגדולה, קארולין פארב, ומוצג באחוזתה שבשכונת : RIVER OAKS היוקרתית שבעיר יוסטון,טקסס. האוסף הענקי של פארב כולל בעיקר ציורי אוונגרד ואמנות עכשווית אמריקאית.


bottom of page