top of page

פבלו פיקאסו

" רוחצות ביער " פבלו פיקאסו, 1908 גואש, צבעי מים ועיפרון על נייר 59 על 48 ס"מ מוצג ב MOMA בניו יורק

" רוחצות " ( LES BAIGNEUSES ׁ) פבלו פיקאסו, 1918

27 על 22 ס"מ שמן על בד מוזיאון " פיקאסו" , פריז

פבלו פיקאסו וז׳ורז׳ בראק שלא מכבר הכירו זה את זה , ביקרו בתערוכה רטרוספקטיבית שהוקדשה לפול סזאן במהלך סלון האביב של שנת 1906 שהתקיים בפריז . יצירותיו של סזאן עוררו בהם רושם עז . שניהם ראו בסזאן , שנפטר מוקדם יותר באותה שנה , בגיל 67, מדריך רוחני ואימצו את תפיסתו האמנותית הבסיסית , לפיה הקונסטרוקציה של התמונה משמעותית יותר מכל , כמו גם שעל ידי חיבור מישורי התמונה באמצעות שבירת הפרספקטיבה המקובלת , תוך שימוש במספר נקודות מבט על אותו החפץ , ניתן להקנות לציור אופי חדשני . כך נכרתה בין שני הציירים שהיו בני 24 אז , ברית שהולידה את הקוביזם . פיקאסו התעניין באותה תקופה בפיסול האיברי הקדום ובמקביל - הרבה לבקר בתצוגות של דמויות מפוסלות של דמויות אנושיות שמקורן באזורים באפריקה ובפולינזיה שהיו בשליטה קולנייאלית צרפתית . בפריז התקיימו אז תערוכות רבות כאלה . בהשראת עבודותיו הנפלאות של פול סזאן ובעיקר , אלו שעסקו במוטיב ה " רוחצות " ( BATHERS ׁׂ) - בו עסקנו בהרחבה בשבוע שעבר, יצר פיקאסו בשנת 1908 את הציור : BATHERS IN THE FOREST ׁ( " רוחצות ביער " ) שנחשב לאחד מציוריו הראשונים המייצגים את ה " קוביזם הפיסולי " - שהוא השלב הראשון בקוביזם . זהו הציור שמוצג בצד ימין . הציור הזה שגודלו : 59 על 48 ס"מ נוצר בסגנון מעורב תוך שימוש בגואש , צבעי מים ועיפרון על גבי נייר . הציור מוצג באופן קבוע ב MOMA , בניו יורק . שני האמנים הצעירים יצרו ביחד שפה אמנותית - חזותית חדשה שהיוותה בסיס למודרניזם , אם כי בראק נטה לשמור על פירוט אנטומי יותר נאמן לייצוג הפיגורטיבי לעומת פיקאסו שנטה כבר אז להפשטה עזה בהרבה . שניהם הגישו את עבודותיהם לסלון האביב של שנת 1908 - אך נידחו באופן מוחלט . למזלם - הוצגו אז בפני סוחר אמנות גרמני בשם דניאל הנרי קאהנוויילר שפתח גלריה בפריז , התלהב מעבודותיהם והחליט להציגן בגלריה שלו . בתוך זמן קצר הפך קאהנוויילר למומחה מספר אחת באירופה - באמנות הקוביזם והתפרנס בכבוד רב כמעט אך ורק ממסחר ביצירותיהם של אמני הקוביזם . לימים - נפרדו דרכיהם של בראק ופיקאסו וכל אחד מהם התפתח בכוון אחר. בשנת 1914 פרצה מלחמת העולם הראשונה . פיקאסו שהיה בעל דרכון ספרדי ( ספרד הייתה ניטרלית במלחמה ) נשאר בפריז בעוד שמרבית חבריו נשלחו לחזית . בשנת 1916 פגש האמן המשועמם את האמרגן הרוסי המפורסם , סרגיי דייאגילב , שניהל את הבלט " רוס " בפריז , והחל לעצב עבורו תפאורות למופעים שלו . כאשר התלווה ללהקת הבלט במסעה לרומא , הכיר את רקדנית הבלט היפיפיה , אולגה קוקלובה ובשנת 1918 - נשא אותה לאשה . פיקאסו הוסיף , מפעם לפעם , ליצור תפאורות עבור דייאגילב גם בשנים 1919 - 1924 , אך ראשו האמנותי כבר היה שקוע אז בסגנון מפותח יותר של מודרניזם והקוביזם נותר הרחק מאחוריו. החל משנת 1918 בה נישאו ובעיקר לאחר שנת 1921 בה נולד בנם פול ( פאולו ) , החלו פבלו פיקאסו ורעייתו הראשונה - אולגה , לבלות מדי קיץ בחופי צרפת . בהתחלה בבייאריץ , עיירת קייט יוקרתית הממוקמת במפרץ ביסקאיה , במחוז הפירנאים - על חוף האוקיינוס האטלנטי , ולאחר מכן בחופי הריביירה הצרפתית או בדינאר ( DINARD ׁ) , עיירה יפיפיה ששוכנת בחבל ברטאן , לחוף נהר ראנס , בשפך שלו לתעלת למאנש . חופשות הקיץ הללו העניקו לפיקאסו השראה מחודשת ליצור סדרה גדולה של עשרות עבודות המתארות את הרוחצים ובעיקר את הרוחצות ( BATHERS ) בים . הציור שבצד שמאל שנקרא " הרוחצות " הוא הראשון ואף נחשב לציור החשוב בסדרה הזו בעיקר בזכות העובדה שפיקאסו החליט לשמור אותו לעצמו ומעולם לא ניסה למכור אותו . הציור נוצר בבייאריץ בשנת 1918 ומוצג בדרך כלל במוזיאון פיקאסו בפריז ( אשר השאיל אותו לתקופה ממושכת שנמשכה עד שנת 2008 ל " דה ארט גאלרי אוף אונטריו " , קנדה ). זהו ציור קטן למדי : 27 על 22 ס"מ בצבעי שמן על בד. הציור מרגש ואף מפתיע - בריאליזם הפשוט , הישיר והמופלא שלו - שמתבטא בעיקר באופן התיאור הגופני היפה של שלוש הדמויות הנשיות , האור הזרוק באופן מרשים , תיאור האוקיינוס הרגוע והמרגיע ואובייקטי הרקע המעניינים - המגדלור וסירת המפרש . הציור מציג מופע די נדיר דאז של שלוש נשים משתזפות על החוף בבייאריץ . יש לזכור כי שחייה בים לא היתה נהוגה אז בכלל וההרגל הפופולרי כיום של " להשתזף " על החוף החל להתפתח רק אז - לאחר תום מלחמת העולם הראשונה - ועדיין לא נחשב לפופולרי במיוחד. הציור מדגיש את תחושת החופש והשחרור של הנשים ובעיקר של זו שעומדת כששערה הארוך מתבדר. הנשים לובשות בגדי ים בצבעים בהירים, רכים וחמים. ציור נפלא.רבים רואים בציור הזו כדוגמא אמנותית המייצגת שינוי חשוב בהתנהגות חברתית ולא רק פריצת דרך בסגנון אמנות. בין השנים 1918 - 1927 הוסיף פבלו פיקאסו לצייר כ 30 ציורי שמן ואקוורל ולרשום עשרות רישומים של " רוחצים " ו " רוחצות " . לבסוף סיכם את עניינו המיוחד ב " BATHERS " בשנת 1937 - בציור שמן אחרון.


bottom of page